Bratislava
29. júna (TASR) - Tunel Branisko je prvým a najdlhším slovenským
diaľničným tunelom. Nachádza sa na diaľnici D1 v úseku medzi obcami
Beharovce a Fričovce, na rozhraní okresov Levoča a Prešov. Jednorúrový
tunel s obojsmernou premávkou má dĺžku 4975 metrov a nahradil náročný
prechod priesmykom Branisko v nadmorskej výške 751 metrov nad morom.
Vo štvrtok (29. 6.) uplynie 20 rokov, odkedy uviedli tunel Branisko slávnostne do prevádzky.
Zmluva o vytvorení Konzorcia zameraného na realizáciu
inžiniersko-geologických a hydrogeologických prác pri príprave výstavby
tunela Branisko bola podpísaná 2. februára 1996. Vzniklo združenie pod
názvom Tunel Branisko. Presne o dva mesiace neskôr sa začalo razenie
prieskumnej štôlne určenej na podrobný geologický a hydrogeologický
prieskum.
Samotný tunel Branisko začali stavebné firmy raziť z dvoch strán - zo
západnej strany 23. mája 1997 a z východnej 29. júna 1997. Raziace práce
trvali necelé dva roky - prvý diaľničný tunel na Slovensku slávnostne
prerazili 1. mája 1999.
Pozoruhodná bola presnosť, s akou bol tunel razený. Priemerná dĺžková
odchýlka východnej a západnej razby tunela bola 1,7 centimetra (cm),
výšková 1,4 cm a smerová len 1,1 cm, pričom podľa noriem je povolená
odchýlka do desiatich centimetrov.
V ďalších mesiacoch nasledovala úprava interiéru tunela, výstavba
vetracích šácht i vozovky a inštalácia technologického zariadenia.
Diaľničný úsek s tunelom Branisko uviedli do prevádzky 29. júna 2003.
V tuneli sa nachádza šesť núdzových zálivov, štyri jednostranné a dva
obojstranné, 13 únikových ciest so súbežnou únikovou štôlňou, 22
núdzových SOS kabín a na každých 120 metroch sú umiestnené protipožiarne
výklenky s hydrantmi. V roku 2022 bola priemerná denná intenzita na
úseku tunela Branisko viac ako 16.000 vozidiel za 24 hodín.
Aj vzhľadom na intenzitu prevádzky sa čoraz nástojčivejšie tlačí do
popredia požiadavka vybudovania druhej rúry. Analýzy, ktoré si nechala
urobiť Národná diaľničná spoločnosť (NDS), potvrdili, že výstavba ľavej
rúry je technicky možná aj počas prevádzky pravej rúry. Dostavba druhej
tunelovej rúry bola pôvodne plánovaná na rok 2020, avšak iba nedávno,
koncom apríla 2023, vyhlásila NDS verejnú súťaž na vypracovanie štúdie
realizovateľnosti pre druhý profil D1 Beharovce - Branisko.
Výstavbu tunela Branisko sprevádzala dlhoročná kauza v súvislosti s
finančnými podvodmi a machináciami. Na viaceré nezrovnalosti nielen v
technológiách, ale aj na pochybné poskytnutie preddavku a nehospodárne
vynaloženie prostriedkov na zriadenie staveniska poukázal koncom januára
2003 Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) a v roku 2004 upozornila na možné
tunelovanie tunela Branisko Slovenská informačná služba (SIS). Polícia
následne začala vyšetrovanie a v roku 2006 sa o prípad začala zaujímať
aj švajčiarska polícia.
V roku 2018 podal Úrad špeciálnej prokuratúry obžalobu na šesť osôb na
Špecializovaný trestný súd. Obžaloba mala 296 strán, vyšetrovací spis
približne 25.000 strán a samostatné prílohy k spisu ďalších niekoľko
tisíc strán.
Uznesením Špecializovaného trestného súdu zo dňa 20. februára 2019 v
spojení s uznesením Najvyššieho súdu zo dňa 24. júla 2019 bola vec
postúpená Okresnému súdu Bratislava I, ako súdu vecne a miestne
príslušnému na jej prerokovanie primárne z dôvodu, že konanie obvinených
nenapĺňa znaky trestného činu založenia, zosnovania a podporovania
zločineckej skupiny.
0